Eerbetoon

15.05.2017

Vandaag bezocht ik een concert in Brno (CZ). Op het prikbord van de school was te lezen dat prof. Hrabal, die mij vroeger les heeft gegeven, op 88 jarige leeftijd overleden is.

Hij staat in mijn geheugen gegrift als een van de voor mij beste zangdocenten, moge hij rusten in vrede.

Een hele tijd geleden dus, bij het voor de eerste keer binnenstappen van zijn lokaal in de Janačkova academie viel me op dat zijn hoofd leek op een buste van een groot componist, of filosoof. Een gemarkeerd gezicht met grove ja misschien Slavische trekken, Zeker niet Frans, genuanceerd, nee grof en ruimhartig.

Hij had een grote liefde voor Tsjechische componisten die voor vocalen schreven, zoals Smetana, maar ook zwoer hij bij Tosti. De vertellingen van liefde die koesterde hij in de nummers en gebaarde graag naar de lucht achter het hoofd en schudde dan licht met zijn hoofd, alsof daarachter de grootst mogelijke liefde zich in die ruimte herbergde.

Het versje van Třicettřiatřicet Střibetnych (333 duiven) kwam geregeld langs en daar werd ook geregeld om gelachen, temeer omdat voor een Nederlandse die speciale ‘r’ ja, nogal bijzonder is..

Die duiven, die witte duiven, hebben hem nu onder zijn hoede. Ik weet zeker dat heel veel leerlingen veel baat bij zijn lessen hebben gehad, dat geldt voor mij althans wel.

Muziek is in zijn geval de meest gepaste manier van rouwen, dat alle emoties, dieptes en hoogtes zich maar mogen verwerken in die onmetelijk maar toch precieze ruimte die muziek heet. Want muziek verwijst immers naar dingen die misschien niet op het eerste oog te zien zijn; liefde, vergankelijkheid, trouw. Om er maar een paar te noemen.

Ik zal zijn ruime gebaren van achter zijn piano niet vergeten en ook niet dat we ondanks dat we elkaar amper verstonden een leuke en bijzondere lesperiode mochten ervaren. (Dat is geen herinnering van 37, 88 jaar, maar misschien wel van 333!). In gedachten verzonken zet ik muziek op.

Leave a Reply

